torsdag 20 mars 2008

Tunnelklubben


Detta är vad man får se om utvecklingen i tunneln i den publika utställningen.
På jobbet idag har jag blivit utsedd till medlem i Tunnelklubben.l Varför? Jo, igårkväll smet jag från kvällstjänstgöring och stack iväg med tio andra på besök i tunnelbygget under Hallandsåsen. Det var ett riktigt intressant besök där vi fick se hur de fryser ner berget före borrningen av tunnlarna, detta eftersom det är för sandigt och blött. Vi fick också en genomgång om hur tunneln ska fungera och varför den byggdes.
Jag var rätt säker på att det var för att spara energi och tid som den byggdes, men det visade sig att den ökar kapaciteten på transporterna med hela 600% och parar hela 1200 timmars restid per år! Det är ganska kraftigt, mer än de 10 minuter per resa som jag räknade. med. Räknar man då in att varje tåg som går transporterar minst 40 personer blir det närmre 50 000 timmar mer att roa sig på för alla resenärer ihop!
Det skall dock, enligt miljöchefen där, nämnas att det är miljön som är den stora vinnaren då tåg och lastbilar slipper snirkla sigg upp och nerför åsen. Miljö...bah! 50 000 timmar är mycket häftigare!

Detta är en nedfryst tunnel som kommer att ätas upp av den tuggande borrmaskinen.

Hur tusan kom de på iden. "Grabbar, det är lite löst när vi gräver och spränger här, vad gör vi? -Jag vet, vi fryser ner skiten och borrar istället, det blir nog bra, eller?"

Inga kommentarer: