måndag 4 februari 2008

februariromantik

Passade på att inleda februari med att jobba...skulle egentligen hem till Anders och följa med på en inflyttningfest i lördags men när jag kom hem och hade fixat maten somnade jag med tallriken framför mig. Kan bara säga en sak till om det - det var underbart skönt! Sov bort hela fredagskvällen och vaknade till vid kl 10. då blev det lite skönt hemmapill med claire and the reasons i högtalarna och jag mådde allmänt bra för mig själv.

Igår var det dags för manadens finmiddag. Eftersom jag bor ensam fick jag även äta den ensam (även om tjejen gjorde ansatser att norpa mat från tallriken emellanåt).
Det blev en enkel 3-rätters med en flaska vin till. Återigen en riktigt skön kväll.
Tänkte dela med mig av mitt ytterst enkla recept på middagen, ett som jag använder lite då och då men för er som inte har testat det är det värt ett försök:

(jag är dålig på mått och mängder, jag brukar höfta lite när jag lagar mat)
inköpslista:
Lagom mycket kycklingfile
ett par potatisar (beror på hur många som äter)
två nävar soltorkade tomater
en näve pinjekärnor
en kruka basilika eller en låda sådana där små salladsknippen (de senare är jättegoda men jag vet inte vad de heter...)
filadelfiaost
1 rödlök
vitlök
olivolja
fransk krydda (den har nåt fint namn som jag inte heller kommer ihåg)

Av inköpslistan kan ni direkt se att jag inte är utbildad i köket - men gott blir det!

så till matlagningen:
skala och hacka potatisen i delar stora som en dubbel tärning. koka den tills den knns klar (10 min)
under tiden hackar du kycklingen i lika stora delar, smörjer in den i mosad vitlök, olivolja och den där franska kryddan. Släng ner det i stekpannan.
Hacka upp rödlök och soltorkad tomat.
Häll av vattnet från de nu färdigkokta potatisarna, blanda i tomat, lök basilikan (eller den där minisalladen)och filadelfiaosten. när kycklingen är färdigstekt tillsätter du även den i röran. Rosta pinjentterna i stekpanna och blanda i . Ringla över lite olivolja och servera! Mumsigt värre!


Och till sist: visst fick tjejen sig en liten munsbit av maten också innan jag var klar. Hon ska ju inte behöva svälta.

2 kommentarer:

montan sa...

Och när kommer du ner och bjuder på detta??
Miss u dude!

Mia sa...

Lät grymt gott!