tisdag 19 februari 2008

Målvisioner

Har varit nere på en dags utbildning i Malmö i målvisioner, hur man skapar tydligare mål och hur man sätter rätt kurs och faktiskt behåller kursen dit. Väldigt intressant och givande, eftåeråt tog jag en tripp till bokhandeln och har insett att kursen skapat en veckas merarbete bara för att sammanställa min mål.

Jag hann under dagen inse att jag har en massa lösa trådar och lösa mål som jag inte tagit tag i och som bara ligger och gnager. Dags att nyttja kunskaperna från boken om vardagseffektivitet och sätta igång.

Till det tog vi fram vad jag är missnöjd med och som inspirer mig att bli bättre. Där kom det upp en lååång lista. I kort form:

1 - Följer upp de "måttligt heta" kunderna alldeles för dåligt (ibland inte alls)
varför inte? - Låg sannolikhet till framtida affär. kräver insats som tar tid att bearbeta.
Vad göra? Boka av tid i kalender att hantera detta
Vad blir bättre: för att få fler kundmöten som skapar långvariga relationer.

2. Förbereder inte samtliga möten tillräckligt väl
varför inte? - Har bra grundkunskap och känner att jag kan impovisera ett möte
Vad göra? - Boka in en extra halvtimme före möten för att ta fram informationen (bättre då än på kvällen dagen före)
vad blir bättre? - för att genomföra möten bättre och på ett mer proffessionellt sätt. bättre service mot kunden.

3. Delegerar nästan inget alls
varför inte? - Har själv stenkoll utan alltför mycket anteckningar, lättare att göra själv än att skriva upp en lista
vad göra? - Anteckna uppgifter direkt, skapa bättre arbetsmall
Vad blir bättre?? - Jag hinner ägna mer tid åt att göra affärer

4. Träningen uteblir ibland eller blir oregelbunden
Varför? Sitter kvar på jobbet, viktigare att sköta om kunden än mig själv
Vad göra: Börja boka av tid i kalendern även för mig själv.
Vad blir bättre? Jag blir piggare och kan arbeta mer effektivt

5. Planerar aldrig in tid för att sammanställa material kring uppdragen
Varför inte? - Försäker boka in aktiva kunmöten så stor del avtiden som möjligt
Vad göra? - Hålla mer tid ledigt för att kunna skriva och redigera
Vad blir bättre? - Jag slipper så många timmars övertid

Därutöver fanns ett helt gäng poster, satt även på tåget och kom väl upp i en 25 poster som jag kan förbättra då jag själv inte är helt nöjd...många av privat karaktär. Dock ser jag ett problem när jag sammanställer alla målen - jag har inte räknat in antalet vakna timmer per dygn jag har att spela med. Det får bli helgens huvydbry,,,nu ska jag bara njuta av att vara inspirerad och kämpa stenhårt!

1 kommentar:

Mia sa...

Tycker sydamerika är en så passande term för där liksom hos mig är regnskogen mer eller mindre helt bortskövlad.
Sydafrika var ju också passande, ser den geografiska liknelsen..:)

Har dock inte tagit en djupare fundering kring Sydafrika, vara upplevt ökenlandskap när det gäller det landet och det är ju ganska fräscht får jag säga. Men får nog återkomma när jag tänkt över detta lite noggrannare!

Saknar dig vännen!